fredag 10 januari 2014

Spring in the greenhouse


Som vanligt vid den här tiden hamstrar jag upp ett lager av julens sista hyacinter. För mig är hyacinter är så mycket mer en vårblomma än julblomma. En blomma med riktigt lång säsong från november till maj. Häromkring brukar det dröja ett bra tag till dock innan vårens hyacinter dyker upp i butikerna. Om man har tur vill säga. En annan blomma som jag i och med denna vinter för min egen del numera även kommer att se som en minst lika fin tidig vårblomma som julblomma, är amaryllis. I Susanna Roséns bok 'Amaryllis' finns det intressant läsning om den, bland annat att våren är amaryllisens naturliga blomtid. Så, förutom hyacinter hamstras det amaryllisar. De allra sista står i vagnar överallt och bara ropar: ta hem oss! Alla nyanser utom julrött är så fina nu.


När jag var på vårlöksjakt för någon dag sedan hittade jag även finfina vita och rosa tulpaner på lök


och söta vita pärlhyacinter. 
Snart finns dem i överflöd i butikerna. 


Har precis börjat ta fram de första krukorna från källaren med mina egna lökar. Såg att flera av dem behövde vattnas. Det brukar sällan behövas annars, men eftersom att vintern varit så mild har det varit varmare än vanligt i källaren. 


Det bästa av allt just nu när man öppnar dörren till växthuset är doften av vår som ångar i luften. 



Den i stort sett snöfria vintern är helt underbar tycker jag. Men, kylan som kryper sig på nu känns bekymmersam. Kyla i sig är givetvis inte något ovanligt här, men jag är orolig för hur alla växter, som normalt sett brukar skyddas av snö, ska klara sig. Så, nu håller vi tummar och tår att köldknäppen blir kortvarig. Jag ska för första gången någonsin ta fram sparade lövsäckar och täcka lite grann i rabatterna. 



Vårhälsningar,
och trevlig helg!

°
Dagen innan Milda somnade in skrev jag detta inlägg. Hann dock inte lägga upp det. Känner mig förstås inte lika uppåt nu som när jag skrev inlägget. Men glad över blommorna är jag så klart ändå även om jag inte kan lägga till beskrivningen 'sprudlande' före. Tack för alla rara och varma hälsningar.




11 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Åh Så tråkigt med din fina katt! Förstår att du saknar henne.

Så härligt att kliva in i växthuset och mötas av den underbara doften! Mycket fina lökväxter har du där. Jag har sparat mina hyacinter för utplantering.
Stor kram Maria

Mejrams! sa...

Underbar vårfägring! Jag brukar också försöka hiitta hyacinter efter jul. Gillar dem som snittblommor. Tänker på dig och Milda. Kram Merja

tradgardshandel sa...

Fina arrangemang du gjort med hyasinterna! Dom är så fantastikst fina :)

tradgardshandel sa...

Fina arrangemang du gjort med hyasinterna! Dom är så fantastiskt fina :)

Karin sa...

Åhh, så fint! Nu längtar jag galet mycket efter vår! Men först ska det visst bli snö här i Göteborg, fint det med. /Karin

Anjas Hill sa...

Så läckert!Hur gör du om det minusgrader? Du kan kanske kosta på uppvärmning? Hos oss börjar vintern imorgon och då hjälper det inte med mitt "green house" - det är lika svinkallt där som ute. /Anja

OF SPRING AND SUMMER sa...

Hej Charlotte!
Det var många som gillade mitt inlägg om vårblommor - och dina tulpaner var så fina! Så nu får vi se fram emot att våren förhoppningsullt kommer snart.
Varm kram Ingrid

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Anja: jag har en liten fläkt igång när det är minusgrader.

Rose Garden Malevik sa...

Hej SuperDuperCharlotte
va fint du har.
men nu kommer kylan.. BURR......
å missa nu inte...

SATURDAY SHOW OFF

de e kul att vara med
HåkanBråkan

Anonym sa...

Jag är så ledsen för er skull. Din fina, älskade Milda. :( En liten tomhet kommer alltid att finnas där. Som om något saknas. Men med tiden blir det bara glada fina minnen kvar.
Hoppas du finner tröst i alla vackra blommor.
Stor, varm kram! <3

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Hej! Så fint!
Jag har inte täckt så mycket i mina rabatter, undrar också hur det kommer att gå med allt.
Vad täcker du främst? Rosor, hortensior o lite annat har jag täckt. Nyplanterade 2013, hoppas det blir något, Hortensior och en del buskar sköt ju skott nu i den milda vintern. Är rädd att mina Magnolior inte kommer klara sig heller och kommer på i skrivande stund att de täckte jag i fjol men inte nu...synd att de e mörkt nu... ;)
Nu har ju snön lagt sig lite skyddande tack o lov. Det är det ända jag vill ha snön till just nu...längtar också efter våren!

Vårdrömmar, hälsningar Ewa